Opening Bureau Dégradé
Opening van de nieuwe Theaterbroedplaats Bureau Dégradé door de oprichters David Geysen en Carl Beukman en wethouder Joris Wijsmuller.
Op uitnodiging van artistiek leiders David Geysen en Carl Beukman maken kunstenaars Mattia Papp, Teun Wolters en Joris Albeda een unieke performance Diptiek van het Geloof. We verklappen nog niet alles, maar de performance vindt gelijktijdig plaats in de loods en bij een kerk in Florence. Tijdens de opening van Bureau Dégradé is er een live verbinding met Florence.
Zie hier de streams uit Den Haag en Florence
Er is een expositie samengesteld en gecureerd door Gianna Tomiyama (creator/curator).
Verder de muzikale act Annie, are you okay?
En er is muziek van dj Efrain and George Buckley!
vrijdag 1 juni, aanvang 20.00 uur (inloop vanaf 19.00 uur), Laan van Poot 97- uitverkocht
DNALYSATNAF: Open Huis
Twee hele dagen kan iedereen gratis langs komen en kennis maken met Bureau Dégradé. Er is een expositie Black Line* samengesteld door Gianna Tomiyama met werk van Ruud van der Peijl, Liza Witte, Nieke Koek, Daijiro Hama (JP) en Sam Andrea. Verder zijn er Ted Talks met op zaterdag 2 juni Boris van der Ham en Rinus Sprong en op zondag 3 juni Ingrid Rollema en David Middendorp. Genieten van kunst, verhalen en een drankje zowel in de loods als op ons buitenterrein.
The 1s of June the new cultural creative theater and art space Bureau Dégradé will be opening its doors. This will be greatly celebrated in the month June with the art manifestation titled “DNALYSATNAF”. An art manifestation with a program filled with theater shows, art, performances, food and drinks. As part of the art manifestation Gianna Tomiyama was asked to create an exhibition to introduce the new space with surprising and captivating art.
For the exhibition “Black Line” Tomiyama selected underground avant-garde artists from different disciplines, who work with different materials and express themselves in their own way but together form an unexpected whole. There is a black line. For Tomiyama these artists create out of the same fearless passion, fight for what they believe in and by that dare to walk on unknown paths.
In each exhibited work its own truth is captured. The monochrome works from painter Daijiro Hama, paintings and wearable art pieces, carry traditional Japanese techniques and mediums but have been translated in a contemporary way in which space is left for the colourful imagination – each time seeing something new, contrasting to the grotesque paintings and real-life situations in the linoleum works by painter Sam Andrea which may evoke animalistic feelings, images made by image & style maker Ruud van der Peijl hold something mysterious and something erotic – making you wonder, where the installations by interdisciplinary visual artist Nieke koek will catch your eye and spin your imagination, concluding with artist / perfumer / product designer Liza Witte who’s creations are not only a pleasure to the eye but are also a pleasure to smell.
zaterdag 2 en zondag 3 juni, 12.00-17.00 uur, Laan van Poot 97 – toegang gratis, reserveren niet nodig
DNALYSATNAF: Triptiek van de Macht
Een presentatie van het werk van Dégradé. Een artistieke analyse over de drie grootmachten: Rusland, de Verenigde Staten en Europa. Drie titels Polonium 210 (Rusland) over het duistere Rusland, België (Europa) over de sinistere toekomst van Europa en Motel Detroit (Verenigde Staten) over de krochten van de Amerikaanse droom. De voorstellingen van Dégradé laten zich het best omschrijven als extreem beeldend geluidstheater. Drie voorstellingen over een kantelende (wereld)orde, de langzame degradatie van drie grootmachten. De drie voorstellingen worden elke avond achter elkaar gespeeld. Het publiek kan een passe-partout voor 3 voorstellingen kopen, maar er zijn ook losse kaartjes per voorstelling te koop.
Polonium 210
Polonium 210 gaat over de beroemde moord op de dissident Alexander Litvinenko, over Rusland: het land dat dagelijks de actualiteit beheerst. Het laat het lot zien van het individu als metafoor voor het land en het lot van dat land als metafoor voor de rest van de wereld. Polonium 210 is een lawine van beelden en geluid die het publiek meetrekt in een caleidoscopische ervaring. Soms beangstigend, soms lichtvoetig maar altijd geestverruimend en opwindend.
Volkskrant: ‘… een behoorlijk weirde trip door een verwrongen universum.’
Publieksreactie: ‘Wat een boeiende voorstelling. Radicaal uitgewerkt, heftig verbeeld. Het dreunde en het dreunt nog na.’
België
België, een land dichtbij en onbekend. Een land van cowboys en indianen, van Walen en Vlamingen. Onze Louis Seynhaeve is het hoofdkarakter uit Hugo Claus zijn epos Het verdriet van België. Claus beschrijft zijn jeugd van 1939 tot 1947 en eindigt met zijn gevleugelde woorden: ‘We gaan zien, we gaan zien, toch?’ In de voorstelling zien we hoe het Louis verder vergaat in een surrealistisch circus. Na de poëtische jeugd die Louis kreeg van Hugo Claus speelt hij nu de hoofdrol in een hallucinerende trip. Europa heeft zich nog maar net bevrijd van het fascisme wanneer Louis zijn eerste boek uitbrengt. Een bestseller die hem toegang verschaft tot de hogere kringen van de maatschappij…
Den Haag Centraal: ‘De voorstellingen van David Geysen maken bij voorbaat nieuwsgierig. Ze hebben vaak iets hallucinerends, een onaangepaste durf en een opvallende kracht in vaak schots en scheef opgetaste associatieve beelden. Het is veel. Verwarrend ongemakkelijk, maar soms ook weer pijnlijk raak.’
Publieksreactie: ‘Adembenemend mooie voorstelling. De cadans tussen muziek, spel, vertelling slepen je in één keer mee in het verhaal. Prachtig vormgegeven en mooi geacteerd. Wat mogen jullie trots zijn op wederom een juweeltje.’
Motel Detroit
Motel Detroit is de laatste plek op aarde waar iemand zou willen zijn, maar wat als het de laatste plek is waar je kunt schuilen voor je diepste angsten. Drie mensen en ‘een wezen van de nacht’ zijn hier aan elkaar overgeleverd. Ze klampen zich vast aan hun overlevingsdriften en behoeftes. Op zoek naar liefde, fantasie, zonde en bloed voeden zij de apocalyptische installatie Motel Detroit.
8weekly: ‘Theater moet verwarren, opstoken en de geest verruimen. En dat doet Motel Detroit.’
Publieksreactie: ‘Vergeleken bij deze licht hallucinerende voorstelling is een nachtmerrie kinderspel….een soundscape die je meteen in een magnetische slaap drukt…’
spel Polonium 210 Carl Beukman, Beaudil Elzenga, David Geysen en Ellen van Rossum | spel België Carl Beukman, David Geysen, Katarina Justic en René van Kooten | spel Motel Detroit Beaudil Elzenga, David Geysen, Katarina Justic en Roelant Radier | licht/techniek Jorg Schellekens | techniek Tim-Joris de Vries | decor Aidan Radier (Polonium 210 en Motel Detroit) | vormgeving Refunc | productie Ben van Overbeek | publiciteit Eveline van Leeuwen
zaterdag 9, zondag 10, zaterdag 16 en zondag 17 juni
Polonium 210 (75 minuten), aanvang 17.00 uur (aansluitend pauze)
België (75 minuten), aanvang 19.15 (aansluitend pauze)
Motel Detroit (45 minuten), aanvang 21.00 uur
kaarten: passe-partout (3 voorstellingen) € 40,-/korting € 30,- | per voorstelling € 15,-/korting € 10,-
Eten bij de voorstelling
Tijdens de eerste pauze zijn er eenvoudige (biologische) maaltijden te koop. Vegetarisch is ook mogelijk.
Gastsprekers Triptiek van de Macht
Tijdens Triptiek van de Macht nodigen we elke middag een andere gastspreker uit. Kenners die hun visie geven op Europa, Rusland en de Verenigde Staten.
zaterdag 9 en zondag 10 juni, aanvang 16.30 uur
Willem Post (Amerika kenner) toegang gratis.
Graag wel reserveren voor zaterdag 9 en/of zondag 10 juni!
foto: By Vera de Kok [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
zaterdag 16 juni, aanvang 16.30 uur
Thomas von der Dunk (Europakenner) toegang gratis.
Graag wel reserveren!
foto: Jos van Zetten, creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.nl
zondag 17 juni, aanvang 16.30 uur Pieter Waterdrinker (Ruslandkenner en romanschrijver) toegang gratis. Graag wel reserveren!
DNALYSATNAF is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage de gemeente Den Haag, Stichting Vrienden van De Appel, SEA, Fonds 1818, Stadsdeel Segbroek. Met speciale dank aan Rabarber als beheerder van de voormalige Appelloods.
Publieksreacties
‘We hebben genoten! Wat een super plek is het toch! België had ik al eens gezien in Korzo. Ik vond deze editie beter. Werkt wel die maskers van Ensor op het eind! Motel Detroit sprak ons als voorstelling het meest aan. Prachtig hoe knap iedereen bewoog. (Dat meisje dat opsteeg! wauw) Het gebruik maken van Amerikaanse stemmen en prachtige visuele/beeldende momenten. Voor twee beeldhouwers een lust voor het oog. Wat moeten die spelers toch een technieken beheersen. Petje af. Veel succes en nog!’