over Bureau Dégradé

 

David Geysen en Carl Beukman

David Geysen en Carl Beukman foto Casper Koster
Wij moeten ons vak, de theatertak, constant bevragen.
Wij mogen niet dutten en zeker niet inslapen omdat kunst belangrijk is en communiceert op zijn eigen speelse manier. Een manier van kijken die we niet in de media lezen en zien of op straat aan meningen horen . Wij hertalen de maatschappelijke problemen en tonen een uitvergroting van kleine idealen. Menselijke problemen kunnen op een podium worden getoond en herkenbaar worden gemaakt op een andere, speelse en fantasierijke manier dan in zogenaamde verslaggeving. Wij als kunstenaars kunnen iets openleggen waar over nagedacht kan worden zonder links of rechts te oordelen. Iets waar je gewoon naar mag kijken.
Het Theater zit in een stramien van kijkers en spelers, van stilte en spreken, van donker en licht, van gebouwen en behoeftes en marketing/commercie en opgelegde regelgeving. Wij gaan de komende jaren verschillende segmenten uit dat stramien bevragen samen met andere kunsttakken en andere disciplines. Is de zwarte doos van het theater voor de theatermakers hetzelfde als de witte muren van de galerie of de infrastructuur van het museum voor de beeldend kunstenaar? En voelen zij ook een drang om dit te verbreden of zelfs totaal achter zich te laten?
Waar ligt het snijvlak van de wetenschap en de kunst. De sluizen van de afsluitdijk door Roosengaarde waren niet verlicht door daadwerkelijk licht maar door een bepaalde verf die de koplampen van de auto’s reflecteert en zo de schijnbaarheid van licht vertoont. Hier komt kunst samen met wetenschap en wordt het zelfs duurzame kunst.
Wij gaan onderzoek voeren met een open publieksstructuur. Omdat we ook deze bevragen. Daarom plannen we geen voorstellingen die af moeten zijn maar werksessies met toonmomenten, projecten en manifesten.
Bureau Dégradé is een multidisciplinaire theater broedplaats die de temperatuur van de samenleving wil meten en haar theatrale vorm daarop aanpast.
U bent van harte welkom hieraan mee te doen.
David Geysen en Carl Beukman
Spread the love